Nytt år och nya tag

Har haft helt sjukt mycket sista två månaderna innan jul så jag har knappt hunnit sova och äta och så klart inte heller hunnit skriva nåt här. Den tid jag har haft har jag lagt på Julius istället för att skriva här.
Nu har jag sovit hur mycket som helst under jullovet så nu är det nya tag och ny energi!
Det har varit sjukt kallt sen i november här, kan räkna de dagar det har varit -10 grader eller varmare på en, inte fullt två händer. Som tur är så har jag min ridoverall och mina ridskor som jag köpte från Hööks. De är suupervarma och jag har inte frysit en enda gång när jag har ridit. Helt underbart!


Ridoverallen


Ridskorna

Har börjat jobba med galoppen med Julius mycket nu. Vi har varit och galopperat i djupsnö och det tycker han är skitkul! Jäklar vilken fart det är i den hästen :) Han har slutat sparka bakut när man ska galoppera också, i alla fall i vänster galopp. Vänster galopp kan vi också galoppera i på volt. Höger däremot funkar bara när man rider ute, inte på banan. Då blir han envis som en åsna.


Likheten finns där, både utseendet och beteendet :P

Dock så fick jag några steg höger galopp av honom i tisdags på ridplanen. Ska ta och ha han på lina med ryttare så kanske man får till det. Han är ju trots allt ganska smart så får jag han bara i höger galopp på banan och berömmer honom så kommer han att fortsätta med det. Men det kommer, vi har inte så bråttom. Upplägget just nu är djupsnöträning och dressyr. Man måste passa på när det finns snö ju och just nu i skrivande stund så snöar det ute så mer kommer det.
Sen har vi införskaffat ridhuskort och far till ridhuset och rider minst en gång i veckan. Det var ganska spännande första gången för det var Julius första gång i ett ridhus men det var lugna puckar. Han är ju störtcool den lilla hästen. Han går dessutom riktigt bra i ridhuset så det är både roligt och skönt att kunna rida honom ordentligt. På ridplanen är det ju snö så jag blir alltid lite nojig att vi ska gå omkull eller så men i ridhuset är det bra underlag så men behöver inte oroa sig så mycket då. Skulle dock behöva klippa Julius för han blir ganska svettig efter ett pass i ridhuset.
Till veckan ska vi också träna inför tolktävlingen eftersom min syster som tolkar bakom kommer upp från Norrköping. Ska förresten bli så jäkla kul att hon kommer! Har inte träffat henne sen hon flyttade, vilket var i våras. Ska också försöka fixa lite fina bilder på Julius när hon är här.


Jag, syster och Julius på förra årets tolktävling :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ryttare & Häst

Min profilbild

_____________________

RSS 2.0