Älskade Pilen

Idag är det 1 år och 5 månader sedan min kära Pilen gick bort.
Sorgen finns fortfarande kvar, ibland mer, ibland mindre.

Några vet ju om att det var mycket som gick galet den dagen han blev sjuk fram tills dagen efter då han dog och att jag efter det valde att anmäla den jourhavande veterinären som kom ut till stallet den där söndagen. Mitt syfte med anmälan var att få någon form av rättvisa. Pilen kan jag aldrig få tillbaka men veterinärer som inte kan behandla djur rätt ska inte få arbeta som veterinärer. Hade det varit en läkare som behandlade en människa så hade det inte hänt men eftersom det nu var ett djur så verkade det inte som att det spelade så stor roll.
För mig spelade det stor roll. Det var min bästa vän som hade ont. Det var min bästa vän som dog den dagen. 
Det var en lång anmälan som skickades till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvårdsbeslut. Efter över ett år kom äntligen beslutet. Samma vecka som julafton. Jag fick rätt! Domarnämnden från Ansvarsnämnden och Statens Jordbruksverk stod på min sida. Veterinären fick en erinrad.
Norrbottens kuriren skrev en notis om det:
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=5728977 
och NSD hade också en artikel om det.
Hade jag fått välja skulle veterinären ha blivit av med sin veterinärlegitimation men det är alltid något. Resan har varit lång och känslosam och blev inte bättre när jag läste att samma veterinär dödade en katt som bara skulle vaccineras. Nu kan jag gå vidare hoppas jag. Jag har fått ett beslut. Men även om jag har ett beslut i handen så kommer de där tankarna ibland, kunde jag ha gjort annorlunda? Kunde Pilen ha levt idag? Ja många frågor har jag grubblat över men svaren är inte så klara. Nu är det dags att gå vidare. Dags att satsa på något nytt. Till min hjälp har jag ju Julius :)


Kussjö Pilen

* 14/6 1992
† 17/8 2009




Första bilden jag såg på honom


En vinter


En träning


En tävling


En till


Ännu en tävling


Och en till


Lite bus


Lite till


Och ännu mer :)



Kommentarer
Postat av: Ulrika

Blev glad att veterinären fick någon slags negativ konsekvens av sitt handlande. Känner igen mig i din saknad över en vän.

2011-01-18 @ 21:03:57
Postat av: Olivia Gustavsson

fin häst :D

2011-07-08 @ 18:23:12
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ryttare & Häst

Min profilbild

_____________________

RSS 2.0