Galopptur

Red ut i skogen i hopp om att finna en väg eller plats som det skulle gå att galoppera på. Hittade en väg där det inte var stenfruset och knöligt så där for vi fram och tillbaka, fram och tillbaka och travade och galopperade. Han var duktig men han fick en off - knapp idag igen efter lite galopp. Eftersom jag var själv ute och inte hade någon draghjälp så travade vi en stund innan vi fortsatte med galoppen och då gick det bra tills off - knappen kom igen. Då var det samma visa igen och så där höll vi på ett tag. Men jag fick honom i galopp, han dog bara inte som tidigare. När han har travat efter galoppen förut så har det var i ett och samma tempo, det har inte gått att öka men idag så gick det bättre. Han går i en väldigt låg form efter han har galopperat också. Lille Julius, så duktig han är! Ja, jag vet, jag säger det i varje inlägg om han men han är faktiskt riktigt duktig! Alltid är det någon liten grej som utvecklas när man rider, även om det är en väldigt liten ibland men det händer alltid något. Det är väl det som är det roliga med unghästar, att det alltid händer något.
Idag har jag även kommit på mig själv med att jag faktiskt reflekterar mer över min egen ridning när jag rider Julius än när jag rider andra hästar. Eftersom det är en unghäst så måste man tänka mycket på sin egen sits, inverkan med mera för att för det första inte störa hästen i arbetet och sen vill man ju inte lägga till ovanor som hästen också påverkas av. Sen måste man också fokusera rent tekniskt på hur man rider, såna saker man annars tar ganska förgivet ibland.
Eftersom jag var helt själv i stallet idag så passade jag på att träna Julius i att stå lös på gången. Han är så söt när man gör det för han är väldigt nyfiken av sig och ska nosa och kolla in allt men han står still i alla fall :)
Imorgon ska jag se om det går att rida lite dressyr så han får mjuka upp sig lite.

Kommentarer
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)- VAR MED OCH TÄVLA OM ATT VINNA ETT KINGSLANDPANNBAND!

sv; vad roligt att du är med :D Lycka till!

2010-10-23 @ 08:55:19
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Nancy

Ja, måste ju satsa för att vinna :) första gången jag är med i bloggtävling så det var spännande. Tack!

2010-10-24 @ 00:08:44
URL: http://ryttareohast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ryttare & Häst

Min profilbild

_____________________

RSS 2.0