Crash

Red Bai Winn idag. Tog en hopplektion för Ullis eftersom det var så länge sen sist. Vi hoppade lite stuts som Bai Winn till en början tyckte var tråkiga och onödiga. Han skulle inte hoppa under 60 cm enligt honom. Tillslut fick vi till det och han hoppade. Upptäckte en sak vi verkligen behöver träna på och det är när man svänger upp mot ett hinder, alltså själva kurvan. Han blir så taggat så han går rakt genom kurvan istället för att forma sig efter den vilket leder till en jobbig häst att rida. Tar man dessutom för mycket i honom så tappar man all gas. Hm, träning! När vi kom på en 5 ½ serie så blev det lite missförstånd och Bai Winn crashade rakt in i hindret och snubblade över bommarna och vi föll pladask. Det var en hårsmån ifrån att jag fick den 650 kg tunga hästen på mig. Nu gick det bra i alla fall och jag satte mig upp och travade runt en stund. Sen fick jag jobba väldigt mycket för att få honom att hoppa ett hinder för han tyckte det var lite läskigt. När han tillslut hoppade så HOPPADE han. Var lite rädd för att stöta i med hovarna så det blev stora språng.
Nästa hoppträning så blir det simpla enkla övningar för att bygga lite självförtoende och för att träna kurvor. Vi skulle också behöva träna på att ta rätt galopp efter hindret samt att kunna gasa och bromsa på rätt ställe. Han gör de sista sakerna nu men det är inte alltid. Men mer träning så ska det gå. Imorgon blir det dressyr på Julius.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ryttare & Häst

Min profilbild

_____________________

RSS 2.0