Glappedihopp och läskig asfalt

Igår red jag Bai Winn och farbror kex följde med. Vi ville rida i solen så mycket som möjligt i hopp om lite värme eftersom det var svinkallt ute så det blev lite nya vägar och områden. Bai Winn och Kex hade skitkul, det var ju spännande! Det var läskiga grindar som skulle passeras och massor med hus och brevlådor, för att inte tala om den läskiga stora asfaltfläcken som dök upp när det galopperades. Det blev lite hoppelihopp och skutteliskutt och konstiga blickar från hästarna men skoj var det. Fördelen med att det är vinter och mycket snö är att det går att trava och galoppera på precis alla vägar vilket ger lite variation till de vanliga rundorna. Speciallt nu när skogsstigarna är översnöade med en meter snö och inte kan nyttjas. Vi har i alla fall lyckas få tillbaka en stig när farbrorn med traktorn skottade bort plogkarmarna så vi tar oss in och ut från skogen.
Denna stig har jag och Julius tränat galopp på. Idag blev vi själva på ridturen så jag tog ridstigen och tänkte kolla hur underlaget var för en galopp. Den sträckan som vi har travat och galopperat förut var bra så vi testade att galoppera på egen hand. En smackning och säg galopp så galopperar han. Han är så duktig lilla pojken. Har kommit fram till att det är stor skillnad att lära en gammal travare galoppera och lära en unghäst galoppera. Det här går ju som en dans! (än så länge iaf:)
Imorgon är det körning för Julius och själv ska jag ta hand om Kex eftersom hans matte jobbar. Får se vad vi hittar på, det beror på hur kallt det är imorgon. Jag och Kex skulle vilja köra men det är inte kul att köra, framförallt när man kör fort, när det är -20 eller mer. Det känns i kroppen då kan jag lova. Men som sagt vi får se vad det är för temperatur först.
På fredag ska jag och Julius rida dressyrlektion för Ullis. Det behöver vi. Träffade henne på ICA igår så jag behövde inte höra av mig till henne. Det finns många fördelar med att ha tränaren i samma by. Man kan träffas på ICA och boka lektion :) En annan sak är att man behöver inte fara någonstans, hon kommer till oss. Det enda jag saknas dagar som dessa är ett ridhus men man kan inte få allt. Jag skulle dock behöva/vilja fara med Julius och rida i ridhus men det får bli en senare fråga. Först ska vi ta oss till och från tolktävlingen och överleva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ryttare & Häst

Min profilbild

_____________________

RSS 2.0