Tömkörning + hoppning = kul!

Bestämde mig för att tömköra idag. Dels eftersom jag nog inte skulle kunna ta mig upp på hästen för jag har en fruktansvärd träningsvärk, dels eftersom det nu är ett icke halkigt underlag och det innebär att nu är det galoppträning som gäller och dels för att det var ett tag sen. Han var kanon idag! Så duktig från början till slut. Först skrittade vi fram och sen travade vi och det var inga protester, gjorde precis som han skulle (söka sig framåt och neråt). Efter traven var det galopp som gällde. Han fick galoppera ganska mycket idag och han lyckades göra flera fina galoppfattningar utan att rusa in i galoppen. Han söte sig till och med framåt och neråt vissa stunder. Efter vi hade gjort det så tömkörde jag honom över ett litet hinder jag hade ställt fram. Jag haar velat löshoppa honom länge nu men för att göra det krävs det hjälp av andra och det är inte alltid man har den tillgången. Så efter att ha läst Anders Erikssons bok om tömkörning där han tar upp just detta så tänkte jag ge det ett försök. Det var hur roligt som helst! Julius hoppade som bara den även fast hindret var ca 40 cm högt :) Första sprången var lite halvvingliga men sen fick han kläm på det. Han har ju trots allt inte hoppat sen i höstas. Jag tömkörde på en stor oval så att han skulle få komma rakt på hindret istället för på böjt spår om jag hade tömkört på en volt. När han landade började han galoppera självmant så han fick fortsätta galoppera och tog nåt språng i galopp och också. Det här ska vi definitivt göra om och utveckla! Efteråt var han ganska trött lille plutten dels av all galopp, hoppningen och sen är det ganska tungt underlag på ridplan just nu. Det blev en rejäl streching efter passet.
Idag är jag riktigt stolt över lilla bäbisen!

Imorgon är det körning för Julius och på torsdag blir det markarbete. Går det bra då kanske vi tar oss ett litet skutt över ett hinder också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ryttare & Häst

Min profilbild

_____________________

RSS 2.0